Polish

Logowanie 

Ostatnio na Forum 

  • Brak postów do publikacji.

Nowiny z Internetu 

Reklama 

button rpgmakerbutton szowelbutton gamestiabutton tsukurubutton fantasybestarium manganimebutton kyaaretrobuttonrmtekabutton 1

Kto jest on-line 

Odwiedza nas 595 gości oraz 0 użytkowników.

Grafika i paleta kolorów 

Grafika RGB i 8 bitowa paleta kolorów

Grafika RGB

edytowanie grafika 008

System reprezentowania barw wyświetlanych na ekranie monitora, każdy kolor w standardzie RGB składa się z 3 podstawowych kolorów: R (Red) - czerwony, G (Green) - zielony, B (Blue) - niebieski. Każdy z podstawowych kolorów może przybrać wartości od 0 do 255 (1 bajt czyli 8 bitów) czyli od minimalnej do maksymalnej.

Przykładowo:
czarny : 0, 0, 0
czerwony : 255, 0, 0
zielony : 0, 255, 0
niebieski : 0, 0, 255
biały : 255, 255, 255

Więc można utworzyć maksymalnie kombinację 256*256*256 = 16777216 różnych kolorów stąd nazwa: grafika 24 bitowa, standard ten nazywa się też "True Color".
Oczywiście jest też grafika 32 i 48 bitowa, wykorzystywana jest w specjalnych celach. Jest to rozwinięcie grafiki 24 bitowej, ale nie pod względem ilości kolorów lecz do zwiększania szybkości przesyłania obrazu, dodatkowych informacji jak efekty specjalne kolorów czy kontrola poprawności wyświetlania barw.

 

8 bitów czyli 256 kolorów

Grafika w Mugenie ma 8 bitową paletę kolorów co daje 256 kolorów, od 0 do 255. Jednak każdy z tych kolorów zapisywany jest w standardzie RGB jak wyżej. Czyli możesz każdemu z kolorów narzucić odpowiednią barwę ale jesteś ograniczony łączną ilością kolorów do 256 a nie ponad 16 mln. jak przy grafice 24 bitowej.
Pokazując graficznie, 256 kolorów to jest tyle (oczywiście to jest tylko przykładowa paleta):

edytowanie grafika 005

W wypadku grafiki 8 bitowej każdy kolor ma swój numer nazywany indexem, paleta ze wszystkimi zindexowanymi kolorami znajduje się na początku pliku a każdy z pikseli budujący obraz odnosi się do koloru za pomocą jego numeru.

edytowanie grafika 006

 

Tło dla spritów

Ważnym kolorem jest kolor z indexem 0 lub z indexem 255 . Jest to tzw. "tło" którego Mugen się pozbywa podczas wyświetlania grafiki, oczywiście nie w każdym przypadku ale z reguły. Napisałem index 0 lub index 255 ponieważ wszystko zależy od programu którego używasz, często w wypadku programów związanych z Mugenem kolor tła znajduje się na końcu, program graficzny jak np. Photoshop z tego co wiem wyświetla paletę podobnie ale np. Corel Photo-Paint już nie i tam ten kolor jest na pierwszym miejscu. Więc powinieneś to najpierw sprawdzić i nie zdziw się jeżeli kolejność w innym programie się zmieni. Podobnie z nazwą, nazwę "index" może zastąpić "ID" itd.

Dla przykładu użyłem odróżniającego się koloru w wypadku gdy program wyświetla tło na początku palety.

edytowanie grafika 007 

Ponieważ Mugen z reguły usuwa kolor tła, jeżeli nie chcesz aby jakikolwiek kolor z twojej grafiki był pominięty przy wyświetlaniu musiałbyś stracić 1 z 256 kolorów dodając tło z koloru którego nie używasz.

Jak wspomniałem, w zależności od programu jaki użyjesz układ kolorów może się różnić, część programów mugenowych podczas podglądu palety specjalnie ustawia kolor tła na końcu. Wywołane jest to założeniem że dla zwykłej postaci nie trzeba tak wielu kolorów, w tedy pojedynczy kolor na końcu odróżnia się od reszty.

Napisz komentarz w tym Artykule