Co to jest M.U.G.E.N ?
M.U.G.E.N jest darmowym silnikiem stworzonym przez firmę Elecbyte do tworzenia bijatyk 2D wydanym po raz pierwszy około 1999 roku.
Mugen początkowo powstał dla systemu DOS, potem Linux, obecnie jest tylko na Windowsa. Dodatki do Mugena czyli: postacie, areny i motywy zmieniające wygląd, są tworzone przez różnych kreatorów na całym świecie.
Engine jest bardzo elastyczny i pozwala stworzyć własne edycje Mugena, poczynając od niemal idealnych konwersji bijatyk 2D takich jak Mortal Kombat, Street Fighter, King of Fighters a kończąc na grach, które z bijatykami mają niewiele wspólnego np. proste platformówki czy strzelanki.
Wersje Mugena
Najnowsza wersja silnika to Mugen 1.1 na platformę Windows, wersje na Dosa i Linuxa nie są już wspierane. Stare wersje silnika obsługują tylko niskie rozdzielczości, nowe obsługują rozdzielczości do Full HD, które mogą współpracować niezależnie. Oznacza to że jedna postać może być stworzona w Low-Res, druga w Hi-Res a arena w High Definition i wszystko działa razem.
Rozdzielczości:
Low-Res - niska rozdzielczość: 320x240.
Hi-Res - wysoka rozdzielczość: 640x480.
HD - wysoka rozdzielczość High Definition: 1280x720.
Full HD - wysoka rozdzielczość Full High Definition: 1920x1080.
Dos Mugen
Platforma: DOS
Rozdzielczość: Low-Res
Opis: Najstarsza i nie wspierana już wersja silnika na platformę DOS.
Linux Mugen
Platforma: Linux
Rozdzielczość: Low-Res
Opis: Wersja silnika na platformę Linux, nie wspierana, ma te same możliwości co Win Mugen.
Win Mugen
Platforma: Windows
Rozdzielczość: Low-Res
Opis: Wersja silnika na platformę Windows, nie wspierana. Początkowo była dostępna tylko dla sponsorów projektu z limitami ilości aren i postaci, itd. Po wycieku wersji beta i zamknięciu projektu przez Elecbyte powstała wersja zhakowana No limit Win Mugen.
Win Mugen Plus
Platforma: Windows
Rozdzielczość: Low-Res, Hi-Res
Opis: Win Mugen Plus jest zmodyfikowaną wersją Win Mugena z udoskonaloną obsługą wyższej rozdzielczości czyli tzw. Hi-res. Twórcy Mugena pozostawiali w silniku różne zablokowane lub nie działające rzeczy, ludzie hackujący silnik część z nich aktywowali, stąd różne odmiany Win Mugena (Win Mugen Hi-Res Stages Only, Win Mugen Hi-Res Screenpack ) z których najlepszy jest Win Mugen Plus.
Mugen 1.0
Platforma: Windows
Rozdzielczość: Low-Res, Hi-Res, HD, Full HD
Opis: Pierwsza wersja nowego silnika Mugena (2011r.) na platformę Windows, opublikowana po tym jak firma Elecbyte powróciła ok. 2009 roku. Obsługuje wiele rozdzielczości jednocześnie, obsługuje kompatybilność wsteczną z Win Mugenem i Win Mugenem Plus.
Mugen 1.1
Platforma: Windows
Rozdzielczość: Low-Res, Hi-Res, HD, Full HD
Opis: Najnowsza wersja nowego silnika Mugena (2013r.) na platformę Windows, obsługuje wiele rozdzielczości jednocześnie, obsługuje kompatybilność wsteczną z Win Mugenem i Win Mugenem Plus, wprowadzono też oddalanie i przybliżanie kamery podczas gry.
Co oznacza słowo M.U.G.E.N ?
Jest to tajemnica, która chyba nigdy nie zostanie rozwiązana... Słowo "Mugen" w Japonii rozumiane jest jako "Infinite", czyli nieskończony/bezgraniczny. Mogłoby się wydawać, że takie tłumaczenie jest prawidłowe, jednak słowo M.U.G.E.N jest akronimem, czyli wyrazem utworzonym z pierwszych liter grupy wyrazów, oznaczających jakieś pojęcie lub stanowiących nazwę (np. NATO = North Atlantic Treaty Organization). Patrząc na to z tej strony trudno domyśleć się jakie jest prawdziwe znaczenie tego słowa. Prawdopodobnie wzięło się ono jeszcze z czasów, kiedy Mugen z założenia miał umożliwiać tworzenie nie tylko bijatyk 2D, ale również prostych strzelanek. Pod nazwą MUGEN w internecie można też spotkać tłumiki sportowe, jednak nie są związane z tematem.
Jaka jest historia Mugena ?
W Wikipedii można znaleźć nieco informacji, ale nie są one do końca prawdziwe, tak jak większość informacji w wikipedii.
W latach 1999-2001, firma Elecbyte opublikowała kilka wersji Mugena dla systemu operacyjnego DOS. Pod koniec roku 2001 zdecydowano przenieść projekt na Linuxa. W tym samym czasie na oficjalnej stronie internetowej rozpoczęto przyjmowanie darowizn pieniężnych. W zamian za pomoc finansową fani Mugena otrzymywali wersję beta silnika dla systemu operacyjnego Windows. Miała ona jednak wbudowane ograniczenia takie jak limit 2 postaci, oraz zablokowany dostęp do większości trybów gry. Nigdy nie doczekano się oficjalnej wersji tamtejszego Mugena dla systemu Windows. Elecbyte niespodziewanie zamknęło projekt i pod koniec 2003 roku słuch po firmie zaginął. Wersja beta Mugena dla systemu Windows została w niedługim czasie shackowana patchem, który zdejmował narzucone przez autorów ograniczenia.
Elecbyte nigdy nie zdecydowało się na udostępnienie kodu źródłowego programu, dlatego od dłuższego czasu Mugen pozostawał w stagnacji. Na szczęście znaleźli się ludzie, którzy postanowili stworzyć klony oryginalnego silnika gry. Najbardziej obiecującymi były projekty: OpenMugen potem jako ShugenDo www.sakirsoft.com i InfinityCat. Ciężko ocenić, który z nich miał większe możliwości jednak wielu ludzi okrzyknęło je następcami Mugena, dodawały między innymi możliwość gry online, jednak tamte wersje nie są już rozwijane. Kiedyś ShugenDo a teraz ShugenDoEngine, pierwotnie klon Mugena, obecnie rozwijany silnik który ma też służyć do tworzenia beat'em up'ów jest nadal rozwijany shugendo-engine.com. Powstał też inny projekt o którym warto wspomnieć: I.K.E.M.E.N, w okolicach roku 2009, to typowy klon Mugena, obsługuje jego pliki i tak samo interpretuje kod. W założeniach ma jednak być bardziej rozbudowany od pierwowzoru i jest on nadal rozwijany suehiro.white.coocan.jp pliki do pobrania.
Zaczęto też hackować ówczesny silnik Win Mugena. Okazało się że w silniku były już funkcje pod obsługę wyższej rozdzielczości. Kluczem do tego był parametr filtrów poprawiających grafikę: DoubleRes. Przy ustawieniu DoubleRes=4 zauważono że czcionka jest o połowę mniejsza, czyli przy Low-Res można było dodać czcionkę Hi-Res, okazało się że Mugen też inne elementy pozornie miał nadal w Low-Res, tak naprawdę skalował je x2 do Hi-Res, czyli można było dodać grafikę w rozdzielczości 640x480, i zeskalować ją x0.5 do 320x240 a Mugen sam ją ponownie zeskaluje x2 i tak wyświetli grafikę Hi-Res. Jednak trzeba było jeszcze poprawić kilka błędów i to naprawiały kolejne hacki.
Pojawił się Win Mugen Hi-Res Select Screen, Win Mugen Hi-Res Stages, aż w końcu powstał Win Mugen Plus obejmujący to co było dostępne w poprzednich hackach udoskonalając wszystko.
W roku 2009 firma Elecbyte powróciła z odnowioną stroną internetową. Informacje tam zawarte były na tyle tajemnicze, że wszyscy zaczęli uważać to za żart. Po pewnym czasie jednak okazało się że firma powróciła, publikując we wrześniu 2009 roku nową wersję silnika, czyli: Mugen 1.0, jeszcze w wersji testowej, tym razem w pełni przygotowaną pod Windowsa i wzbogaconą o nowe możliwości. Wersja stabilna Mugena 1.0 została wydana w 2011 roku, następnie powstała wersja beta Mugena 1.1 w 2013 roku.