Wstęp
Mugen obsługuje kilka bardzo przydatnych komend wykorzystując w tym celu wiersz poleceń (command line). W tym artykule dowiesz się jak ich używać. Przykładowo dzięki szybkiej walce możesz przetestować swoją arenę lub postać bez ciągłego uruchamiania, przechodzenia do odpowiedniej opcji, wybierania postaci i areny oraz wyłączania Mugena.
Dostępne komendy
Przy wpisywaniu komend istotna jest wielkość znaków.
Opcje
-h lub -? : Wyświetla pomoc i listę wszystkich dostępnych komend.
-log : Zapisauje dane z gry do podanej nazwy pliku tekstowego np. "-log zapiswalk.txt".
-r : Mugen zostanie uruchomiony z wybranym motywem, musisz pokierować silnik prosto do pliku system.def lub folderu z nim np. "-r kfm/system.def". Więcej informacji w artykule: Modyfikacje wyglądu - Motyw i ScreenPack.
-configplugins : Konfiguracja pluginów dźwiękowych [tylko Win Mugen].
Opcje szybkiej walki
-p : Wybiera postać od 1 do 4 która zmierzy się w szybkiej walce z inną postacią np. "-p1 kfm", jednak można nazwy postaci podawać też bez komendy "-p".
-p.ai : Włącza sztuczną inteligencję dla konkretnej postaci np. "-p2.ai 1".
-p.color : Wybiera numer palety kolorów dla postaci, zapis tak samo jak wyżej.
-p.life : Postać od 1 do 4 zaczyna grę z wybraną ilościa życia np. "-p1.life 100".
-p.power : Postać od 1 do 4 zaczyna grę z wybraną ilością energii np. "-p2.power 3000".
-rounds : Ilość rund po której Mugen zostaje wyłączony np. "-rounds 3".
-s : Uruchamia Mugena z wybraną przez nas areną, jednak nie podawaj zakończenia ".def".
Opcje dodatkowe
-nojoy : Wyłącza obsługę Joysticka.
-nomusic : Wyłącza muzykę.
-nosound : Wyłącza wszystkie dźwięki i muzykę w grze.
Opcje specjalne
-storyboard : Uruchamia podany scenorys, należy podać ścieżkę do jego pliku DEF, np. "mugen.exe -storyboard data/kfm/intro.def ", można pominąć folder "data".
Przykłady zapisu
Dzięki wierszowi poleceń można stoczyć szybką walkę z komputerem, przetestować postać lub arenę, itd. Przykładowo żeby Mugen po uruchomieniu automatycznie zaczynał walkę pomiędzy postaciami Kung Fu Man (kfm) i Suave dude (suave), komenda powinna wyglądać następująco:
mugen.exe kfm suave
Żeby stoczyć tą samą walkę na arenie stage0.def wystarczy dodać parametr -s i nazwę pliku DEF areny:
mugen.exe kfm suave -s stage0
Natomiast ten przykład uruchomi walkę trzech Kung Fu Manów P1+P3 vs P2 z różnymi parametrami na arenie stage0-720.def:
mugen.exe -p1.color 2 kfm -p2.color 4 kfm -p3.ai 8 kfm -s stage0-720
Tworzenie pliku BAT
Wygodnym sposobem na uruchamianie Mugena z wybranym parametrem jest utworzenie pliku wsadowego BAT przez którego będzie się uruchamiało grę. W tym celu utwórz dokument tekstowy i zmień jego rozszerzenie z TXT na BAT, podaj nazwę pliku EXE uruchamiającego Mugena i zastosuj w nim wybraną komendę.
Umieszczając plik BAT w tym samym folderze co plik EXE nie trzeba wpisywać pełnej ścieżki, wystarczy nazwa pliku EXE. Przykładowy plik BAT otwiera Mugena z motywem "kfm":
Tworzenie skrótu do pliku EXE
Zamiast pliku BAT można utworzyć skróty do pliku EXE uruchamiające Mugena z wybraną komendą. Jest kilka sposobów na utworzenie skrótu do programu.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym, wolnym miejscu (np. na pulpicie) Pojawi się menu kontekstowe. Wybierz: Utwórz > Skrót do programu. W kreatorze tworzenia skrótu odnajdź plik EXE dopisując wybraną komendę.
- Przeciągnij plik EXE w dowolne miejsce (np. na pulpit), pojawi się menu z którego wybierz "Utwórz skróty tutaj" następnie sprawdź właściwości skrótu i po ścieżce do pliku dopisz wybraną komendę.
Przykładowy skrót otwierający Mugena z motywem "kfm":