Wstęp
W tym artykule znajdziesz informacje jak samodzielnie konfigurować Mugena. Chodzi tu o plik mugen.cfg z folderu data twojego Mugena. Warto samemu sprawdzić wszystkie opcje i skonfigurować Mugena pod kątem własnego sprzętu. W tym pliku znajdziesz więcej opcji niż te dostępne w opcjach gry opisane w artykule: Menu i ustawienia gry.
Przypominam że znak ";" oznacza "wiersz komentarza" i Mugen nie bierze pod uwagę niczego co jest po tym znaku wpisane.
mugen-dos-PL.cfg - Spolszczony plik konfiguracyjny Dos Mugena, żeby go używać należy zastąpić nim oryginalny plik mugen.cfg.
[Options] opcje dostępne z poziomu gry
Część zawierająca podstawowe opcje, które można ustawić z poziomu gry, dodatkowo zawiera link do aktywnego motywu. Więcej znajdziesz w: Menu i ustawienia gry, Modyfikacje wyglądu - Motyw i ScreenPack, Wstęp do Mugena - opis plików i folderów.
[Options] ;Podstawowe opcje dostępne z poziomu gry. ;Poziom trudności Difficulty = 8 ;Ilość życia [%] Life = 100 ;Czas walki Time = 99 ;Szybkość gry: ; wolniej - [-9 do -1] ; normalnie - [0] ; szybciej - [1 do 9] GameSpeed = 0 ;Głośność dźwięków Wav i Midi WavVolume = 50 MidiVolume = 50 ;Ilość życia walcząc 1vs2 [%] Team.1VS2Life = 150 ;Kondycja drużyny dla trybu Team gdy gracz ginie: ; 1 – jeden gracz przegrywa -> koniec walki ; 0 - jeden gracz przegrywa -> drugi walczy dalej sam Team.LoseOnKO = 1 ;Konfiguracja motywów: ;Wpisz ścieżkę do pliku odpowiedzialnego za motyw (system.def) ;Możesz używać kilku motywów zamiennie poprzedzając wpisy znakiem ";" ;i usuwając znak kiedy chcesz używać konkretnego motywu. ;Jednak to tylko jedna z możliwości. ;motif = data/cvs2/system.def ;motif = data/dbz/system.def motif = data/system.def
[Rules] ładowanie paska energii i obrona
[Rules] ;Ogólne założenia związane z szybkością ładowania się powerbara i obroną. ;Obecnie jedyny dostępny tryb. GameType = VS ;Mnożnik zadawanych obrażeń i uzyskiwanej w ten sposób energii ;np. jeśli ustawisz wartość na 3 to za atak zadający 10 obrażeń dostajesz 30 energii. Default.Attack.LifeToPowerMul = .7 ;Tak jak wyżej, ale odnosi się do osoby atakowanej. ;Te dwa mnożniki łączą się z wartościami "getpower" i "givepower" w pliku CNS postaci. Default.GetHit.LifeToPowerMul = .6 ;Mnożnik obrażeń zadawanych przez "supers" łączone w combosy. ;Duża liczba oznacza, zmniejszenie zadawanych obrażeń. ; 1 - domyślna (normalna) wartość zadawanych obrażeń. Super.TargetDefenceMul = 1.5
[Config] optymalizacja Mugena pod kątem sprzętu
[Config] ;Opcje pozwalające zoptymalizować mugena pod kątem sprzętu na jakim grasz. ;Szybkość gry. Domyślnie 60 klatek na sekundę. GameSpeed = 60 ; 1 - włącza cienie w grze. ; 0 - wyłączenie cieni może poprawić płynność działania gry na słabszych komputerach. DrawShadows = 1 ;Wyłącza efekty ramek. HelperFrameEffects = 1 ; 1 - pierwszy raz uruchamiasz mugena. FirstRun = 1
[Debug] opcje trybu Debug
Część zawierająca ustawienia trybu Debug, po więcej informacji zobacz: Tryb Debug.
[Debug] ;Opcje związane z uruchamianiem mugena w trybie "Debug mode" ; 1 - mugen zostaje uruchomiony domyślnie w trybie debug. ; O - wyłącza domyślne uruchamianie mugena w debug mode. Debug = 0 ; 1 - możliwość uruchomienia trybu debug po wciśnięciu Ctrl+D. ; 0 - wyłączenie skrótu klawiszowego Ctrl+D. AllowDebugMode = 0 ; 1 - debug keys (spacja, F1-F4) zawsze działają. ; 0 - debug keys działają tylko w trybie debug. AllowDebugKeys = 0 ; 1 - uruchamia mugena w maksymalnej szybkości. ; 0 - uruchamia mugena w domyślnej szybkości. Speedup = 0 ;Domyślna arena na szybką walkę w trybach versus. StartStage = stages/stage0.def
[Video] opcje graficzne
[Video] ;Opcje graficzne ;Rozdzielczość mugena. Jeśli Twoja karta graficzna ma problemy z poprawnym ;wyświetlaniem grafiki użyj rozdzielczości 320x240. Width = 640 Height = 480 ;Głębia kolorów, w jakiej uruchamiany jest MUGEN. Domyślnie 16 bit. ; 16 - najlepsza ; 24,32 - wolniejsza ; 8 - najgorsza Depth = 16 ; 1 - dopasowuje wielkość ekranu do wybranej rozdzielczości. ; 0 - wyłącza automatyczne rozciąganie ekranu. Stretch = 1 ;Wybór filtrów poprawiających grafikę. Zalecane dla szybszych komputerów. ; 0 - wyłączone filtry ; 1 - wygładzone i wyostrzone krawędzie ; 2 - piękne rozmycie tekstur ; 3 - linie znane z automatów ; 4 - hi-res - podbija rozdzielczość DoubleRes = 2 ;VESA mode ;Wybór trybu zależy od karty graficznej. ;Jeśli wystąpią problemy z uruchomieniem mugena zmień tryb na inny: ; 1 - VESA1 mode ; Linear / Banked - VESA2 mode ; 3 - VESA3 mode Vesamode = 1 ; 1 - pozioma synchronizacja obrazu. Likwiduje migotanie ekranu. VRetrace = 0
[Sound] opcje dźwiękowe
[Sound] ;Opcje muzyczne ; 1 - włącza muzykę i głosy w grze. ; 0 - muzyka wyłączona. Sound = 1 ; 1 - dźwięk stereo. ; 0 - wyłącza efekty stereo. StereoEffects = 1 ;Im mniejsza wartość tym bardziej odseparowane są kanały. PanningWidth = 240 ; 1 - rezerwuje lewy i prawy kanał na karcie muzycznej. ; 0 - nie rezerwuję kanałów stero na karcie muzycznej. ReverseStereo = 0 ;Wave device: ; NONE - Brak wave device ; AUTO - Automatyczne wykrywanie ; DX? - DirectSound (zmień ? na wartość od 0 do 9) ; DXA? - DirectSound + Allegro mixer (zmień ? na wartość device od 0 do 9) ; WAVEOUTA - High-quality wave-out ; WAVEOUTB - Low-quality wave-out WavDevice = Auto ;Voice Channels (Kanały dźwiękowe). Wartość od 1 do 16. ;Jeśli jakość dźwięku jest słaba, spróbuj ustawić mniejszą ilość (8 lub 4) WavChannels = 12 ;Maksymalna liczba dźwięków używanych dla MOD sounds. Wartość ModVoices musi ;być mniejsza od WavChannels. W przeciwnym razie muzyka nie będzie odgrywana. ModVoices = 6 ;Midi device: ; NONE - Brak midi device ; AUTO - Automatyczne wykrywanie ; ADLIB - ADLIB ; OPL2 - OPL2 ; 2XOPL2 - dual OPL2 ; OPL3 - OPL3 ; SB - SB MIDI ; MPU - MPU-401 ; GUS - (not yet supported) ; DIGMID - Allegro's Digimid driver ; AWE32 - AWE32 (EMU8000) MidiDevice = Auto ;Regulacja głośności dla wszystkich dźwięków wav. ;Wartość od 0 do 255. MasterWavVolume = 255 ;Regulacja głośności wav, midi, mods i CD audio: ;Wartość od 0 do 255. ;Dla CDAVolume żeby uzyskać niezmienioną głośność dźwięku wpisz -1 WavVolume = 128 MidiVolume = 192 MP3Volume = 255 ModVolume = 80 CDAVolume = -1 ;1 - włącz / 0 - wyłącz obsługiwane formaty dźwięku MIDI, MP3, MOD i CD. PlayMIDI = 1 PlayMP3 = 1 PlayMOD = 1 PlayCDA = 1 ;Jeśli masz więcej niż jeden CD-ROM ustaw literę do niego przypisaną. ;np. CDADevice = E:\ ; Puste pole - wybiera domyślny napęd CD-ROM. CDADevice =
[Misc] zużycie pamięci systemowej
[Misc] ;Opcje zmniejszające zużycie pamięci systemowej, kosztem dłuższych loadingów: ;Ilość postaci trzymanych dodatkowo w pamięci casche. PlayerCache = 0 ; 1 - zwiększone buforowanie spritów i dźwięków. ; 0 - wyłączenie opcji zmniejsza zużycie pamięci systemowej. BufferedRead = 0 ; 1 - Uwalnia plik system.def z pamięci zawsze, gdy jest to możliwe, ;zmniejszając zużycie pamięci systemowej, kosztem dłuższych loadingów. UnloadSystem = 0
[Arcade] ustawienia inteligencji przeciwników
[Input] ustawienia sterowania dostępne z poziomu gry
Opcje, które można ustawić z poziomu gry, więcej w: Menu i ustawienia gry.
[Input] ;Konfiguracja sterowania dostępna z poziomu gry P1.UseKeyboard = 1 P2.UseKeyboard = 1 ;Rodzaj Joysticka: ;0 - Wyłączone ;1 - Autowykrywanie ;4 - 4 przyciskowy ;6 - 6 przyciskowy ;8 - 8 przyciskowy ;20 - Sidewinder ;21 - SNESKey ;22 - PSX pad ;23 - N64 pad P1.Joystick.type = 0 P2.Joystick.type = 0 ; 1 - włącza obsługę force feedback (tylko w DOS) ForceFeedback = 0 ; P1 Key config (configurable from M.U.G.E.N) [P1 Keys] Jump = 200 Crouch = 208 Left = 203 Right = 205 A = 44 B = 45 C = 46 X = 30 Y = 31 Z = 32 Start = 2 Guard = 0;50 ;Debug only Run = 0;54 ;Debug only Turn = 0;157 ;Debug only ; P2 Key config (configurable from M.U.G.E.N) [P2 Keys] Jump = 76 Crouch = 80 Left = 79 Right = 81 A = 82 B = 75 C = 71 X = 83 Y = 77 Z = 73 Start = 3 Guard = 0;76 ;Debug only Run = 0;73 ;Debug only Turn = 0;83 ;Debug only [P1 Joystick] ;Default config Jump = 1 Crouch = 2 Left = 3 Right = 4 A = 5 B = 6 C = 7 X = 8 Y = 9 Z = 10 Start = 11 [P2 Joystick] ;Default config Jump = 33 Crouch = 34 Left = 35 Right = 36 A = 37 B = 38 C = 39 X = 40 Y = 41 Z = 42 Start = 43