Konstrukcja postaci
Postać jest nieco bardziej skomplikowana niż arena, głównym plikiem jest też plik DEF, ale ma inną konstrukcję. Innymi spotykanymi plikami są też: SFF, CMD, CNS, ST, AIR, SND i ACT. Oczywiście nie wszystkie muszą się pojawić i nie koniecznie z tymi rozszerzeniami.
Poza głównym plikiem DEF mogą się pojawić też dodatkowe pliki DEF razem z plikami SFF i muzyką, odpowiedzialne za wstęp i zakończenie (intro i ending) wyświetlane na początku i końcu gry w trybie Arcade: Wstęp i zakończenie.
Plik DEF - Zawiera podstawowe informacje o postaci i autorze, dodatkowo posiada spis wszystkich plików, które mają zostać użyte przez postać. Więcej: Plik DEF - główny plik postaci.
Przykładowy fragment pliku DEF dla Win Mugena:
[Info] name = "Kung Fu Man" displayname = "Kung Fu Man" versiondate = 04,14,2002 mugenversion = 04,14,2002 author = "Elecbyte" pal.defaults = 6,3,4,2 [Files] cmd = kfm.cmd cns = kfm.cns st = kfm.cns stcommon = common1.cns sprite = kfm.sff anim = kfm.air sound = kfm.snd pal1 = kfm6.act pal2 = kfm4.act pal3 = kfm2.act pal4 = kfm5.act pal5 = kfm3.act pal6 = kfm.act [Arcade] intro.storyboard = intro.def ending.storyboard = ending.def
Plik SFF - Plik z grafiką wykorzystywaną przez postać, więcej: Grafika i paleta kolorów, Plik SFF - plik z grafiką.
Plik CMD - Plik który zawiera wszystkie kombinacje klawiszy odpowiedzialne za sterowanie postacią i ciosy, zawiera też kod wywołujący odpowiednie stany postaci. Więcej: Plik CMD - kombinacje przycisków.
Przykładowy fragment pliku CMD:
[Command] name = "TripleKFPalm" command = ~D, DF, F, D, DF, F, x time = 20 [Command] name = "TripleKFPalm" ;Same name as above command = ~D, DF, F, D, DF, F, y time = 20 ... ;---------------------------- [Statedef -1] [State -1, Triple Kung Fu Palm] type = ChangeState value = 3000 triggerall = command = "TripleKFPalm" triggerall = power >= 1000 trigger1 = statetype = S trigger1 = ctrl trigger2 = statetype != A trigger2 = hitdefattr = SC, NA, SA, HA trigger2 = stateno != [3000,3050) trigger2 = movecontact ... ;----------------------------
Plik CNS - Plik z tzw. stałymi postaci, czyli: wysokość, skala, szybkość, życie, energia itd. Dodatkowo bardzo często jest to plik który zawiera stany postaci. Więcej: Plik CNS - poziom życia i energii.
Przykładowy fragment pliku CNS:
[Data] life = 1000 power = 1000 attack = 100 defence = 100 fall.defence_up = 50 liedown.time = 60 airjuggle = 15 sparkno = 2 guard.sparkno = 40 KO.echo = 0 volume = 0 IntPersistIndex = 60 FloatPersistIndex = 40 [Size] xscale = 1 yscale = 1 ground.back = 15 ground.front = 16 air.back = 12 air.front = 12 height = 60 attack.dist = 160 ...
Plik ST - Plik ze stanami postaci, czyli wszystkimi ciosami, atakami specjalnymi, itd. Stany postaci to wszystko co robi postać, począwszy od chodzenia po wszelkie ataki, przyzywanie pomocników w walce i transformacje. Jak napisałem wyżej taki plik jak ST może się pojawić lub nie, wszystko zależy od wpisu w pliku DEF. Więcej: Plik ST - stany postaci [StateDef].
Przykładowy fragment pliku ST:
; Win state decider [Statedef 180] type = S [State 180, 1] type = ChangeState trigger1 = Time = 0 value = 181 ;---------------------------- ; Win pose 1 - Bow [Statedef 181] type = S ctrl = 0 anim = 181 velset = 0,0 [State 181, 1] type = NotHitBy trigger1 = 1 value = SCA time = 1 ;---------------------------- ; Taunt [Statedef 195] type = S ctrl = 0 anim = 195 velset = 0,0 movetype = I physics = S sprpriority = 2 [State 195, 1] type = CtrlSet trigger1 = Time = 40 value = 1 [State 195, 2] type = ChangeState trigger1 = AnimTime = 0 value = 0 ctrl = 1 ...
Plik AIR - Plik ten zawiera zapis sekwencji wszystkich animacji takich jak ruchy postaci ale też wszelkie efekty itp. Więcej: Plik AIR - plik z animacjami.
Przykładowy fragment pliku AIR:
; Turning [Begin Action 5] Clsn2Default: 2 Clsn2[0] = -10, 0, 10,-79 Clsn2[1] = -4,-92, 6,-79 5,0, 0,0, 4, H 5,0, 0,0, 4 ; Crouch Turning [Begin Action 6] Clsn2Default: 3 Clsn2[0] = 10, 0,-10,-47 Clsn2[1] = 5,-47, -5,-60 Clsn2[2] = 10,-39, 15, 0 6,0, 0,0, 4, H 6,0, 0,0, 4 ...
Plik SND - Plik z dźwiękami postaci, więcej: Dźwięki i muzyka.
Plik ACT - Plik z paletą dla grafiki, jak wspomniałem może zmienić paletę kolorów używaną przez plik SFF, co może dać efekt np. zmiany stroju. Takiej zmiany palety dokonuje się podczas wyboru postaci jednym z przypisanych do tego przycisków. Więcej: Grafika i paleta kolorów.